Анафилактичен шок

анафилактический шок фото Анафилактичният шок е животозастрашаващо остро сериозно патологично състояние, основната причина за която е повтарящият се контакт с определен провокиращ алерген. Почти всяко вещество, което е влязло в тялото (храна, ухапвания от насекоми, цветен прашец и др.) Може да причини анафилактичен шок. Това условие е най-страшното усложнение на лекарствената алергия, тъй като в около 15% от случаите се наблюдава смъртоносен резултат.

Анафилактичният шок е остра алергична реакция от непосредствен тип, при която сливането на антитяло + антиген води до освобождаването на биологично активни вещества в кръвта като брадикинин, серотонин и хистамин, които причиняват спазъм на мускулите на вътрешните органи, разрушават кръвообращението в малките кръвоносни съдове и увеличават пропускливостта на кръвоносните съдове на хематопоетичната система. Вследствие на това кръвта започва да се натрупва в периферията, спада в кръвното налягане, мозъкът и вътрешните органи не получават достатъчно кислород и се получава загуба на съзнание.

Анафилактичният шок от началото на контакта с провокиращ алерген възниква (развива) от няколко секунди до два часа. Ако пациентът има висока степен на сенсибилизация, нито начинът на приложение, нито дозата на алергена играят решаваща роля. Въпреки това, колкото по-голяма е дозата на алергенното лекарство, толкова по-дълъг и по-тежък е шокът.

Анафилактичен шок може да възникне в ежедневния живот, по принцип, всеки човек в който и да е период от живота. Понякога това може да се случи в резултат на приемането на каквото и да е лекарство (по-често антибиотици), след анестезия в зъболекарския кабинет, след ухапване от насекоми или по време на дегустация на екзотично ястие. При други алергични реакции анафилактичният шок се различава главно от тежестта на проявите на заболяването. За щастие за страдащите от алергия това не означава, че анафилактичният шок винаги завършва с фатален изход, тъй като в случай на адекватна навременна медицинска помощ повечето от тези реакции се решават безопасно. Все пак, хора, които някога са имали анафилактичен шок в бъдеще, винаги трябва да имат "алергичен паспорт" с точна причина за това какво точно е записана тази реакция, както и спринцовка с адреналин (епинефрин), в случай на втори епизод на анафилактичен шок

Анафилактичен шок - симптоми

Степента на тежест на клиничната картина на анафилактичния шок директно зависи от скоростта на развитие на нарушенията на мозъка и съдовия колапс.

За лесна степен на анафилактичен шок (развива се от няколко минути до два часа), следните симптоми са типични: увеличаване на слабостта, главоболие , дискомфорт в различни части на тялото, усещане за топлина, тахикардия, хипотония, замаяност , ринорея, кихане, сърбеж, хиперемия на кожата.

За средната тежест на анафилактичния шок е характерна още по-детайлна клинична картина: конюнктивит , токсичност, оток на Quincke , стоматит, нарушения на кръвообращението - понижено кръвно налягане, болка в сърцето, аритмия , палпитации, тежка слабост, тревожност, тревожност, , усещане за страх от смърт, намаление на слуха, студена лепкава пот, шум и звънене в главата ми, състояние в безсъзнание. На фона на тези прояви може да се развие обструктивен синдром, като атака на бронхиална астма с наличие на стомашно-чревни (коремна болка, изпражнения от кръвна смес, диария , подуване на езика, подуване на корема, гадене, повръщане) и синдроми на бъбреците (полиурия, стремеж към уриниране) , както и с появата на цианоза.

При тежка степен на анафилактичен шок се наблюдава бързо свиване на колапса (рязко понижаване на кръвното налягане, пулверизиращ пулс, цианоза, палора), кома (загуба на съзнание при неволно уриниране и дефекация), разширяване на учениците, липса на реакция към светлината. В случай на по-нататъшно понижение на кръвното налягане, пулса и кръвното налягане престават да бъдат определени, сърцето спира, дишането спира.

Възможни варианти на анафилактичен шок, при които се наблюдава първична лезия:

• Нервна система. Придружава се от развитие на силно главоболие, парестезия, хиперестезия, появата на гадене, припадъци с неволно дефекация и уриниране, загуба на съзнание с епилептични клинични прояви

• Покрития за кожа. Това се проявява чрез нетърпим сърбеж на кожата, уртикария, оток на Куинке, хиперемия

• Сърца. Това се проявява чрез развитието на картина на миокарден инфаркт или остър миокардит

• Дихателни органи. Поради оток на ларинкса, поради променената проходимост на горните дихателни пътища, се развива асфиксия

вакцины, рентгеноконтрастные вещества, анестетики, нестероидные противовоспалительные препараты и антибиотики. Възможни алергени, които могат да причинят анафилактичен шок: ваксини, радиоактивни вещества, анестетици, нестероидни противовъзпалителни средства и антибиотици. Причината за анафилактичен шок може да бъде дори специфична за алергена имунна терапия или извършване на алергични кожни изследвания. Анафилактичният шок често се развива под въздействието на хранителни алергени (морски дарове, фъстъци и др.). Често причината за това състояние са ухапвания от различни насекоми

Анафилактичният шок е спешен случай

1. В най-кратки срокове трябва да се обадите на линейка, защото при анафилактичен шок има висок риск от сърдечен арест или дишане, така че пациентът се нуждае от задължителен медицински контрол и лечение

2. В случай, че човек има загуба на съзнание и не диша, дори преди пристигането на линейката (защото може да не е навреме!), Човек трябва да извърши самостоятелно кардиопулмонална реанимация. В по-голямата част от случаите това спестява живота на човека

3. Ако пациентът е в съзнание и диша, трябва да бъде правилно поставен:

• Ако той е в съзнание, но изпитва затруднения в дишането, трябва да му се даде възможност да се наклони или да седне

• В случай на оплаквания от тежка слабост, пациентът трябва да бъде поставен върху равна повърхност, поставяйки сгъната одеяла или възглавница под краката му

4. В случай, че това е възможно, е необходимо да се извадят от тялото анафилактичен шоков алерген

5. В случай, че шокът е причинен от употребата на даден продукт, устата на пациента трябва да се отстрани от устата на пациента

6. Ако анафилактичният шок е причинен от пчелно ужилване, е необходимо да се опитате да отстраните остатъка от лявата страна от ухапване

Помощта за анафилактичен шок трябва да се дава незабавно, тъй като дори и второ забавяне или объркване на лекаря може да причини смъртта на пациента помощь при анафилактическом шоке фото

Ами ако анафилактичният шок вече е бил там веднъж?

1. Участващият лекар трябва да установи точната причина за развитието на това състояние. Ако това е лекарство, името му трябва да се запомня завинаги, а когато влезете в болницата или с други възможни контакти с медицински работници, винаги трябва да съобщавате за алергична реакция към това лекарство. В случай, че алергенът има определен хранителен продукт, трябва напълно да се откажете от него и от продуктите, където е налице дори минималните количества

2. Непосредствената среда на анафилактично шокираното лице трябва да се научи да признава своевременно първите симптоми на алергичната реакция, която е започнала и в случай на появата на тези признаци незабавно да се обади за спешна помощ

3. Приятелите и роднините на пациента трябва да се научат да провеждат кардиопулмонална реанимация, тъй като това често е единственият шанс за оцеляване

4. В някои случаи пациентът може да бъде посъветван да носи винаги с него така наречения "алергичен паспорт" и пълна с адреналин спринцовка. Приятелите и / или роднините винаги трябва да знаят точно къде е спринцовката и как да я използват правилно.